Vandaag, dinsdag 7 januari, stond omcirkeld als de dag waarop de eerste vaart van de LNG-autoveerboten Willem Barentsz en Willem de Vlamingh van Rederij Doeksen zou plaatsvinden.

De beide schepen liepen waterschade op tijdens het transport van Vietnam naar Nederland. Bij afbouwbedrijf Nesta Shipping in Harlingen is sindsdien hard gewerkt om de originele ondervloer te verwijderen en te vervangen.

Op een video die de rederij vorige maand via Twitter verspreidde, is te zien hoe meubilair geplaatst wordt en hoe verder de laatste hand wordt gelegd aan de nieuwe schepen.

De verwachting is dat de boten in april van dit jaar in de vaart worden genomen. De catamarans zijn gebouwd in Vung Tau (Vietnam). Daar vertrokken ze op 8 maart aan boord van zwareladingschip Sun Rise.
Zuiniger en schoner

Doeksen gaf in 2016 de Australische firma Strategic Marine opdracht tot de bouw van twee nieuwe catamarans, die op LNG (Liquefied Natural Gas) gaan varen. Ontwerpbureau Vripack uit Sneek tekende voor het ontwerp van interieur en exterieur. De nieuwe schepen zijn voorzien van innovatieve toepassingen die de schepen veel zuiniger en substantieel schoner maken dan reguliere veerschepen.