Van de site van Doeksen – Rederij Doeksen – De veerdienst tussen Harlingen, Terschelling en Vlieland (rederij-doeksen.nl) – (zie daar ook voor nog meer en uitgebreider nieuws):
Brandstoftoeslag 2023
Op 19 oktober 2022 werd bekend, dat onze concessieverlener, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, toestemming heeft gegeven voor een tijdelijke brandstoftoeslag om de gevolgen van de extreme brandstofprijzen te dempen. Deze toeslag komt bovenop de reguliere tariefindex van 2,6%.
De brandstoftoeslag geldt voorlopig alleen voor boekingen in het jaar 2023 en bedraagt voor toeristen 16,5%. Voor voertuigen van toeristen bedraagt de toeslag 20,5%. Omdat het effect voor eilanders (zeer frequente reizigers) het grootst is, geldt voor hen een lagere brandstoftoeslag van 4,5% op alle kaartsoorten (personen en voertuigen). Mocht de prijs van LNG komend jaar structureel fors dalen, dan zal de brandstoftoeslag in de loop van 2023 worden afgeschaft of verlaagd, als dat verantwoord kan. Dit wordt vlak voor, tijdens en na het seizoen beoordeeld.
De staatssecretaris heeft ook ingestemd met het onderzoeken van de opties om ons financieel te ondersteunen, zodat de brandstoftoeslag zo snel als mogelijk verlaagd of afgeschaft kan worden. Op dit moment is een dergelijke mogelijkheid er nog niet.
Momenteel worden alle tarieven voor 2023 opnieuw berekend, zodat ze klaar staan om later dit jaar (uiterlijk 1 december 2022) gecommuniceerd te worden.
——————————————–
Artikel door Goos Bies in de Leeuwarder van vrijdag 21 oktober:
Het Rijk onderzoekt nog wel of de kosten gecompenseerd kunnen worden. Dat schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) aan de leden van de Tweede Kamer. De prijsstijging is nodig om te voorkomen dat Doeksen een faillissement moet aanvragen. Het ministerie van Heijnen heeft voorafgaand aan de toestemming de boeken ingezien.
Op verzoek van onder meer de gemeenten Terschelling en Vlieland verkent Heijnen nog of prijscompensatie of verlaging van de prijsverhoging mogelijk is.
Ziet het Rijk hiervan af, dan stijgen de boottickets voor reizigers met 16,5 procent en voor de auto met 20,5 procent, bovenop een inflatiecorrectie van 2,6 procent. Voor eilandbewoners wordt de prijsstijging als afhankelijke veelgebruikers beperkt tot 4,5 procent, bovenop de inflatiecorrectie. Wagenborg, die het passagiersvervoer naar Ameland en Schiermonnikoog verzorgt, voert enkel de inflatiecorrectie van 2,6 procent door.
Voor de prijsstijgingen was toestemming van het Rijk nodig, omdat die de concessiehouder is. Vorige maand nam Doeksen al acuut maatregelen om de geëxplodeerde brandstofprijzen te dempen. Zo wordt de ms Friesland weer vaker ingezet. Die oudere boot gebruikt gasolie en dat is een stuk minder prijzig dan de twee nieuwe, duurzamere veerboten die op lng-gas varen.
Als de energieprijzen dalen, kan de toeslag weer worden afgeschaft, schrijft de staatssecretaris. Wil Doeksen de prijsverhoging in 2024 handhaven, dan is daar in de loop van volgend jaar opnieuw toestemming voor nodig.
Ondanks de financiële problemen is Doeksen van plan te investeren in ‘reizigerscomfort’. Zo is het volgens het door de staatssecretaris goedgekeurde vervoerplan voor 2023 de bedoeling dat de winkel in de terminal in Harlingen wordt gemoderniseerd en de draai-armpoortjes worden vervangen door een systeem dat vriendelijker is voor reizigers met kinderwagens en veel bagage.
Daarnaast onderzoekt de Waddenveerdienst met de gemeenten en een bagagevervoerder of het opzetten van een rechtstreekse bagagedienst tussen onder meer huisadres en vakantieadres haalbaar is.
Wagenborg maakt zich in zijn eveneens geaccordeerde vervoerplan voor 2023 zoals bekend grote zorgen over de staat van de dicht-slibbende vaargeul tussen Holwerd en Nes.
Staatssecretaris Heijnen laat weten dat Rijkswaterstaat om die reden veel inspanningen levert qua baggerwerk en vaarwegmarkering. Ze streeft ernaar het onderzoek naar een oplossing voor de bereikbaarheid van Ameland op de langere termijn in 2023 af te ronden.